utorak, 31. svibnja 2016.

Ujevićeva poezija može se opisati kao vrlo promjenjiva

Ujevićeva poezija može se opisati kao vrlo promjenjiva. Naime, sve od njegovih najranijih početaka kada je objavljen njegov prvi sonet ” Za novim vidicima” pa sve do posljednje zbirke koja je objavljenje 1954. godine, njegova poezija se razlikuje, i to kako na tematskom i idejnom planu tako i što se tiče tehnike. Kako je usvajao znanje i poglede modernizma s kraja 19. i početka 20. stoljeća tako je tekao i pravac njegovih djela. No, ipak nekada taj proces nije tekao toliko kronološki jer je Ujević znao pisati različite pjesme.

Vjeruje se da se njegovo pjesništvo može podijeliti na dvije velike faze. Prva, početna faza od 1914. godine i “Hrvatske mlade lirike” pa sve do 1930. godine. Ova faza obuhvaćala je djela “Lelek sebra” i “Kolajnu”. Druga faza njegovog stvaralaštva obuhvaća njegove tri kasnije zbirke. U pjesmama “Hrvatske mlade lirike” (Sfinga, Ogledalo, Što šapće vodoskok) prevladavaju impersonalnost i slikovni element, dok su u samostalnim zbirkama iz prve faze očiti simbolički utjecaji. U zbirkama “Lelek sebra” i “Kolajna” možemo uočiti strogu pjesničku formu gdje sonet zauzima prvo mjesto uz primjenu akcenatsko- silabičkog stiha. U zbirkama možemo uočiti veliku emocionalnost subjekta koji glorificira patnju roba i predanost velikoj ljubavi. I žena i ljubav su glavne teme obje zbirke. Ujević je ženama dao mitske oznake pa se one mogu naći pod imenima Gospa, Eva, Vivijana, Bogomoljka, Majka, Prinčipesa. Ipak u zbirci “Lelak sebra” Ujević se pomalo udaljuje od motiva žene i okreće se vjerskim motivima (Duhovna klepsidra), zatim je okrenut ljudskoj sudbini (Svakidašnja jadikovka) te nostalgiji za domovinom (Slaboća) i obnovi mita o budućoj ideji slavenstva (Rusija Rusiji). S druge strane zbirka “Kolajna” u potpunosti je posvećena ženi. Ona je organizirana kao kanconijer koji se sastoji od 48 pjesama, a čak i poredak tekstova ima značajnu ulogu. U biti, radi se o reinterpretaciji pjesništva koje govori o ljubavi na moderan način. Autor je reinterpretirao pjesništvo iz kasnog srednjeg vijeka, renesanse i modernizma.

Što se tiče tradicije o njoj se na izravan način govori u Ujevićevoj zadnjoj pjesmi “Kolajne”, a u njoj se lirski subjekt identificira s trubadurima. Također, može se vidjeti i upotreba arhaizama (na primjer “jur”-“već”). Ujević idealizira ženu no u isto vrijeme ona je za njega glavni razlog čovjekove propasti.

Već od 1920. godine, a posebice od 1930. godine zbirkom pjesama “Auto na korzu” vidi se veliki preokret u Ujevićevoj poeziji. Iako se i dalje pojavljuju soneti s pravilnim rimama i akcenatsko-silabičkim metrima kao i ljubavna tematika, ipak sada možemo primijetiti sastave duljeg opsega, a tematika ide u pravcu misaonosti, filozofije i retorike. “Auto na korzu” je zbirka specifična po vezanom stihu te je stilski heterogena. Isto tako možemo i primijetiti da su mnoge pjesme napisane slobodnim stihom (Traženja na miljokazu, Desetogodišnjica vlažnoga humka, Autom kroz korzo). Sve to posljedica je autorove prihvaćenosti novih pjesničkih pravaca kao što su talijanski futurizam, njemački ekspresionizam te u konačnici i francuski nadrealizam. Lirski subjekt je moderniziran ako gledamo liriku njegove prethodne faze pa se ističe raspršenost i pripadnost svjetskoj cjelini.

U “Desetogodišnjici vlažnoga humka” možemo uočiti kako se nižu pojmovi iz daljih povijesnih i zemljopisnih sfera kao što su Teheran, nordijske lire, Kartaga ili Majin Veo. U velikom broju svojih pjesničkih proza Ujević je iznio heterogenost modernog subjekta.

Što se tiče zrelijeg književnost stvaralaštva Tina Ujevića koji se tiče njegove dvije zbirke “Ojađeno zvono” i “Žedan kamen na studencu”, možemo ga svrstati u dva smjera u kojima se kreće kompozicija teksta. Prvi smjer je panoramski i on se može opisati kao mnoštvo slika koje riječima autor predočuje iz nejasnih izvora, a drugi je okarakteriziran kao neprestano kruženje u kojem se slike koje su elementi opisa učvršćuju oko jedne izabrane točke (simbola, slike ili osobine). Slobodni stih je često vrlo dug, a autor njime pridaje poetskom jeziku ekstatični ton pjesniku, odnosno lirskom subjektu daje karakter modernog vizionara. Autor se također služi i rimovanim stihom koji je različite duljine (Prodavačice cvijeća, Stihovi su postali grad, Zadržane sile bića). Svime time on pokušava u pjesmama predočiti dinamički aspekt stvarnosti. Korijene takvih postupaka možemo vidjeti kod talijanskih futurista, ali i kod tehničkih izuma.

Iako je Ujević htio biti vizionar, on nikada svijet nije vidio sasvim optimistično premda je imao veliko suosjećanje i htio je svijet s više nepravde.

Kolajna – analiza pjesme

“Kolajna” je druga Ujevićeva zbirka, tiskana 1926. godine. Zbirka je neopetrarkistički kanconijer sastavljen od 48 pjesama, raznih formi i metričkih stopa. Pjesme nemaju naslove, nego su numerirane rimskim brojevima. Teme se kreću od osobnih ljubavnih iskustava i razočarenja, do već poznatih Ujevićevih doživljaja sebe i svijeta. Glavni motivi koje Ujević isprepliće u “Kolajni” su ljubav, stvaralaštvo, samoća, ljepota, smrt. “Kolajna” etimološki znači “ogrlica” ili “medalja”, zbog čega se cijela zbirka smatra jednom dugom pjesmom, motivski zaokruženom. No, svaka od 48 pjesama čini i vlastitu zaokruženu tematsko-motivsku cjelinu, čime je Ujević pokazao pjesničko umijeće koje ga svrstava uz bok samome Petrarci.

Prva pjesma iz zbirke naslućuje motiv ljubavi. “Tek ljubav žene, vidik neba” ono je što treba svakom čovjeku, a posebno pjesniku, kojemu ljubavne radosti, ali i patnje mogu biti izvor inspiracije. Ova pjesma počinje nizati kolajnu uvodeći i sveopće pjesnikove osjećaje i poimanja svijeta. Smatra da treba kroz svijet ići unatoč mraku; “Stupaj sa svojim mrakom”, i unatoč otporu i zaprekama: “kroz propast horizonta”. Kada je najteže i kada se čini da sve propada, tada treba biti najjači, tada nastaju najljepše i najglasnije pjesme, jer duša proživljava duboke emocije: “pjevaj sa svojom dušom gdje god se spava i drijemlje”.

Pjesma je organizirana u četiri katrena, napisana sedmercima. Unakrsna rima u prve dvije strofe, u posljednje dvije modificirana je u obgrljenu rimu. Ovakva kompozicijska podjela uočljiva je i na motivskoj razini prve i posljednje dvije strofe. Treća strofa počinje oštrom uskličnom rečenicom: “Dosta je laži!”. Stih je to kojim pjesnik istupa u iskazu svojih htijenja, ali i u obranu obmana bilo kojeg čovjeka. Ljudi se zavaravaju da im je potrebno mnogo za sreću, a sve je tako jednostavno: “Što mi treba to nije mnogo, dobri Bože”. Ujedno, zadnja dva katrena apostrofiraju Boga, kao stvoritelja i onoga koji nam jedini može podariti sve ono što imamo, bilo sreća, bilo patnja. “…tek ljubav žene, vidik neba” ono je što od Boga traži, čime je Ljubav svedena na jednostavnu, gotovo priprostu razinu. “…ništa drugo. Ništa veće.”, ljubav je predstavljena kao životni ideal i pravi put do sreće, ali “da je u tebe dobre volje”.

Peta pjesma koja pripada “Kolajni” prepuna je pjesnikovih najdubljih osjećaja iz kojih nastaju njegove pjesme. Stihovi su raspoređeni u tri katrena, s unakrsnom rimom. “Ove su riječi crne od dubine, ove su riječi zrele i bez buke” početni su stihovi u kojima se objašnjava inspiracija i emotivna motivacija Ujevićevih pjesama, koje izviru iz najdubljih kutaka njegove duše, zbog čega su “crne od dubine”. Kada je odlučio pustiti osjećaje van, riječi su iz njega krenule, “šiknule iz tmine”, i sada ih ne može zaustaviti, kao erupciju vulkana. Iako izviru iz tame i dubine, jednom kada ugledaju svjetlo, pjesme “streme k’o pružene ruke”, te predstavljaju prijateljstvo i topao zagrljaj, utjehu onima koji ih čitaju. Riječi šiknule iz tmine imaju i ulogu katarze. “Nisam li pjesnik, ja sam barem patnik”, što znači da će se njegova patnja pretvoriti u duhovno pročišćenje i nove vidike. Svaki jecaj postat će zlatnik, a suze đerdani.


 


Ovim metaforama Ujević je htio potvrditi ono što pjesnici odavnina znaju, a to je da najbolje pjesme nastaju upravo iz boli, patnje i tuge. Posljednji stihovi trećeg katrena razjašnjavaju narav cijele zbirke i Ujevićeva poetička načela. Sva patnja i bol, zlatnici i đerdani postat će ogrlica, sjajna i blistava, ali samo ako ima svrhu: “Kolajnu vidim slavno obješenu, ljubljeno dijete, baš o tvome vratu”. Pjesme nanizane u ogrlicu od bola sjaje naljepše ako imaju onoga tko će ih znati cijeniti, ali i kada su upućene voljenoj osobi, jer su odraz najintimnijih osjećaja. Petom pjesmom “Kolajne” Ujević je sažeo svoje idejne postavke pjesništva, zbog čega je ovo ne samo najpoznatija pjesma “Kolajne”, nego i jedna od najreprezentativnijih pjesama njegovog opusa općenito.

Bilješka o piscu

Tin Ujević rodio se u Vrgorcu 5. srpnja 1891. godine. U Imotskom je završio prva tri razreda pučke škole, a u Makarskoj sve ostale razrade. 1902 godine preselio se u Split gdje je pohađao klasičnu gimnaziju te je u isto vrijeme živio u sjemeništu. Iako je trebao postati svećenik, odustao je i 1907. godine je maturirao.

1909. godine stigao je u Zagreb gdje je upisao studij filozofije, hrvatskog jezika i klasičnu filologiju.

Iako je ušao u književni krug koji je bio okupljen oko A.G. Matoša ubrzo se s njim posvađao što će dovesti do čestih polemika koje će se voditi između njih dvojice sve do Matoševe smrti. Mijenja i svoju političku orijentaciju pa tako umjesto pravaškog hrvatstva počinje zastupati jugoslavenski integralizam.

1913. godine otišao je u Pariz gdje je ostao šest godina. Za to vrijeme radi na ujedinjenju Hrvata i Srba, no 1917. godine će odustati razočaran zbog ljudi s kojima je kontaktirao, a ništa od toga nije urodilo plodom.

Nakon povratka iz Francuske kratko je boravio u Zagrebu te vrlo brzo odlazi u Beograd. Tamo je objavio i svoje prve zbirke “Lelek sebra” i “Kolajnu”. Odlazi u Sarajevo gdje živi od 1930. do 1937. godine. Tamo je objavio još dvije zbirke pjesama “Auto na korzu” i “Ojađeno zvono”. Period od 1937. do 1940. godine proveo je u Splitu, a vrijeme netom prije smrti u Zagrebu gdje je boravio od 1940. do 12. studenog 1954. godine kada je umro.

1950. godine objavljena mu je zbirka “Rukovet”, a 1954. godine kada je umro izašla mu je lirska zbirka “Žedan kamen na studencu”.

Cijeli njegov život mogao bi se okarakterizirati kao život boema. No iako je živio neurednim životom, cijeli svoj život zarađivao je kao književnik.

Nakon smrti u Zagrebu u vremenu od 1963. do 1967. godine izlaze mu “Sabrana djela”.

Nema komentara:

Objavi komentar